Volume 6, número 11, jul./dez. 2015.

ENSINO-APRENDIZAGEM DE GEOGRAFIA: A QUESTÃO DA REPROVAÇÃO ESCOLAR

Susana Aparecida Fagundes de Oliveira, Aline da Costa Gonçalves e Carla Silvia Pimentel

Este trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa sobre reprovação escolar realizada em um colégio da rede estadual de ensino do município de Ponta Grossa/PR. A pesquisa, realizada em 2013, teve por objetivo compreender os principais fatores de reprovação na disciplina de Geografia nas séries finais do ensino fundamental entre os anos de 2009 e 2012. O colégio foi parceiro do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência/PIBID/CAPES coordenado pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) entre 2011 e 2013. A orientação metodológica adotada foi qualiquantitativa com enfoque descritivo-interpretativo. As análises sobre a reprovação dos alunos foram embasadas em relatórios finais elaborados pelo estabelecimento de ensino, em questionários estruturados aplicados aos professores de Geografia e aos alunos repetentes na disciplina e em dados oferecidos pelos órgãos oficias de governo. Os resultados demonstram que os professores atribuem como causa das reprovações o não cumprimento das atividades propostas em sala de aula pelos alunos, faltas excessivas e o descompromisso dos pais em acompanhar a vida escolar dos alunos. Desmotivações e faltas são causas apontadas pelos alunos para justificar suas reprovações.

Palavras chave: Ensino de Geografia. Ensino Fundamental. Reprovação. PIBID.

GEOGRAPHY TEACHING-LEARNING: THE QUESTION OF SCHOOL REPROBATION

This paper aims to recognize the possible factors of school reprobation in the discipline of Geography in the final grades of fundamental education from a school of the state network of the municipality of Ponta Grossa / PR, partner PIBID / CAPES / UEPG. To better understand the phenomenon, we start from the obtaining of Brazil, Paraná and Ponta Grossa general school performance data provided by INEP / MEC. We established as a temporal cut for survey and analysis of data, between 2009 to 2012. The analyzes and interpretations about the situation of the school were based on final reports prepared by the educational establishment own concerning the pre-determined period and structured questionnaires with open and closed questions applied to teachers of Geography and repeating students in the discipline, who are still studying in school. Teachers assign as the cause of non-compliance with reproofs activities proposed in the classroom, excessive faults and lack of commitment of parents to follow the school life of students. Demotivation and faults are some of the causes given by students to justify their reprobation. The data allowed to verify that the greatest number of failures, both in the discipline of geography, as in other, mainly occur in the 8th year, followed by 6ºth years. Another important aspect is related to the sex of the students failed the 8th year, highlighting a number 4 times higher reproved of boys. This data is also evidenced in the discipline of Geography, who presented an 50% higher reprobation boys.

Keywords: Geography teaching; Basic School, reprobation; PIBID.